کد مطلب:90265 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:226

تقسیم معیشت در قرآن











این جمله به آیه ای از قرآن كریم اشاره دارد، آنجا كه می فرماید:

«اهم یقسمون رحمت ربك نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوه الدنیا و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضا سخریا و رحمت ربك خیر مما یجمعون.»:

آیا آنانند كه رحمت پروردگارت را تقسیم می كنند؟ ما (وسایل) معاش آنان را در دنیا بین آنان قسمت كرده ایم و برخی از آنان را از (نظر) درجات، بالاتر از بعضی (دیگر) قرار دادیم، تا بعضی از آنها برخی (دیگر) را در خدمت گیرند و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان می اندوزند بهتر است.

این آیه، در مقام انكار گفتار كافران است كه می گفتند: چرا این قرآن، به یكی از دو مرد بزرگ، از دو قریه ی (طائف و مكه) نازل نشد! یعنی چرا نبوت كه رحمت پروردگار است، بر یكی از این دو نازل نگردید؟ خداوند می فرماید: اینان بر تقسیم معیشت خود كه از نبوت به مراتب پایین تر است، قدرت ندارند! چگونه درباره ی نبوت اظهارنظر می كنند.

دلیل بر اینكه ارزاق و معیشتها به دست انسانها نیست، اختلاف افراد است به فقر و غنا، عافیت و صحت، اولاد، جاه و مقام. با اینكه هر كس خواهان جمع ارزاق برای خود می باشد و اگر این امور به دست انسانها بود، اولا نباید فردی كمبود داشته باشد و ثانیا نباید اختلاف، كم و زیاد در زندگی آنها مشهود گردد، با اینكه اختلاف وجود دارد و این اختلاف، خود دلیل واضحی است كه رزق، مقسوم به مشیت الهی است نه به دست آدمیان.

[صفحه 70]


صفحه 70.